fredag 12 augusti 2011

Visum+Ambassaden

Hejsan hoppsan!
Jag märkte idag när jag läste igenom mina tidigare inlägg att jag inte skrivit om när jag var på ambassaden och fixade allt med visumet. Så nu gör jag det:
Jag fick visumpapprena hur sent som helst då det tydligen hade varit något problem i USA med dem. Då visade det sig att det bara var en inloggningsgrejs och hur-man-ska-gå-till-väga papper där. Man skulle skriva allting på en digital ansökan. Det var enormt frusterande då man inte fattade allting och var 20e minut loggades man ut och fick logga in igen och om man hade skrivit en helt sida men inte hann spara så fick man börja om. Menmen, efter mycket om och men och frusterationspauser av mig och pappa så fick vi det till att funka.

Den 27:e Juni åkte jag och pappa upp till Stockholm för att gå på amerikanska ambassaden där. Vi åkte upp dagen innan då det tar 5-6timmar ena vägen. Där åt jag nudelsoppa(yuuum) och glass(dubbel yuuum!!) och sedan gick vi och la oss.

Nästa morgon åkte vi dit så att vi var där 7.45, en kvart innan de började släppa in folk. Amerikanska ambassaden är nämligen väldigt seriöst, fullt med vakter överallt och väldigt mycket säkerhet. Jag kom in efter kanske 1½timme. Då fick man säga sitt namn, lämna in alla värdesaker+papper genom en sån dära  x-ray sak de har på flygplatser och sen tog de värdesakerna och så fick man ett nummer(just for your info så hade jag en bricka med nummer 10 på, yes, very intresting). Några fick ta av sig skorna också...jag behövde bara lyfta på fötterna, kändes lite smått random. Sedan gick man till ett annat hus där man fick en till nummerlapp(Hade nr 72, hur kommer jag ihåg allt?). Där satt det  säkert 30pers och väntade. Alla satt tysta framför en tv som visade CCN news...eller N:et kanske står för news? Aja. Det var iaf vääldigt tråkigt.

Efter att jag hade gått fram och gett alla min papper till tjejen bakom disken så sade hon att  de skulle ropa upp mig om ett tag och att jag då skulle gå till en annan disk. Då kände jag att jag inte skulle sitta ensam och vara all lonely by myself. Så då gick jag och satte mig med Emma och Lisa från utbyteslägret ^_^ Då hade jag genast mer roligt! Fast sen gick allt så snabbt så helt plötsligt hade jag blivit godkänd att få visum. De frågade typ om jag hade fått en familj. Och sen att jag var klar. När jag går ut och ska hämta mina värdesaker märker jag ju såklart att jag tappat bort min nr10bricka, så himla typiskt mig. Då får jag ursäkta mig och gå tillbaka till det andra huset och leta. Ganska pinsamt? Nej nej, det är vardagsmat för mig. Hittade den nästan direkt och skyndade ut. Sa hejdå till några och sedan åkte jag och sedan tog pappa kort på mig utanför ambassaden...bara för att visa att jag klarat mig (Y) Fick några konstiga blickar när jag stod som en turist framför ambassaden, som inte ser så värsta trevlig ut. Jag kanske kan hämta kameran och visa bilden! Eller så gör jag det imorgon...imorgon gör jag det. Sedan åkte vi hem. Väldigt intressant liten och "kort" historia.

Just det: Jag skulle till Italien 5dagar efter jag var på ambassaden och de sa att visumet kunde ta upp till 7dagar innan det kom hem. Visumet är en sida i passet, alltså kunde jag inte åka till Italien om jag inte fick hem det. Då fick vi skynda oss till polis stationen och fixa ett "Nationellt ID" som kostade 400spänn. Man kan åka vart som helst i europa med det. Efter 2dagar fick jag visumet...då behövde jag alltså inte alls det dära förbaskade ID:et, WASTE OF MONEY OR WHAT? haha jag låter väldigt arg men det var mest lite störande.


Nej men nu ska jag ta och Publicera detta, känns liksom sådär lagom nu.
*Cyber-ber att jag ska få familj idag*

Kramkraaam//Andréa :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar